Last van ‘cloudofobie’?

spot-ICT-Last-van-cloudofobie-Leg

Last van ‘cloudofobie’?

Als u de kop hierboven vluchtig heeft gelezen dan verwacht u wellicht een blog over engtevrees. We willen het echter met u hebben over een angst die de laatste jaren in rap tempo ‘slachtoffers’ maakt: de angst voor wegvallende internetverbindingen. De kindervariant hiervan is bij ouders onder u vast herkenbaar. Geen of slechte wifi levert onder kids doorgaans meer paniek op dan pak ‘m beet een pittig eindexamen. In het bedrijfsleven gaan de belangen bij cloud computing uiteraard beduidend verder dan een gemist appje van een vriendje.

Leg een tweede lijn aan!

De cloud bestaat bij de gratie van stabiel en continu internet. Omdat die over één verbinding nooit 100% kan worden gegarandeerd, kiezen steeds meer bedrijven voor een vorm van redundant internet. Dubbel uitgevoerde stroomvoorziening (UPS-systemen) en dito datacenters (twins) zijn er per slot van rekening ook niet voor niets. Met Spot Connectivity bieden we alle nieuwe klanten daarom standaard redundant internet aan. Die tendens zie je landelijk terug waarbij er natuurlijk verschillen zijn per branche. Het maakt bijvoorbeeld nogal verschil of je grote binnendienst hebt of juist meer buitendienstmedewerkers. In veel gevallen wordt gekozen voor glasvezel als primaire verbinding en xDSL (ADSL, SDSL of VDSL) als secundaire.

Storingsgevoeligheid

In bepaalde gevallen, waar bijvoorbeeld geen xDSL beschikbaar is, kan ook 4G of zelfs de kabel als back-up worden ingezet. Met het oog op storingsgevoeligheid adviseren wij twee verschillende technieken te implementeren. Ligt ergens bijvoorbeeld glasvezel eruit dan is er een zekere kans dat andere providers hetzelfde probleem hebben. De meest voorkomende oplossing bij onze klanten is glasvezel met xDSL als secundaire verbinding. Dan moet je rekenen op ca. 70 euro per maand en nog wat kleine investeringen in hardware. Al met al heb je als bedrijf voor en paar euro per dag een stuk meer zekerheid. In theorie heb je met de noodlijn wel iets langzamer internet al heeft een accountantskantoor waar we een tijdje terug redundant internet hebben geïmplementeerd daar zelfs niks van gemerkt.

Middenklasser of Aygo?

Waar je precies voor kiest hangt ook samen met de afspraak die met de provider is gemaakt. Bij Spot ICT adviseren we altijd een SLA Next Business Day of SLA Always overeenkomst. In het eerste geval reageert de provider bij een storing binnen 8 werkuren. In het tweede geval binnen 4 klokuren. Al met al is de vraag of je bij een calamiteit een ‘goede middenklasser’ wilt blijven rijden of dat een Toyota Aygo ook volstaat. Tenzij je last hebt van claustrofobie natuurlijk…

Meer informatie over een datalijn?

Download dan hier de Factsheet