Ook buiten Amsterdam jongeren aan je bedrijf binden? Het kan!

Spott-Ook-buiten-Amsterdam-jongeren-aan-je-bedrijf-binden

Ook buiten Amsterdam jongeren aan je bedrijf binden? Het kan!

We merken steeds vaker dat bedrijven moeite hebben om jongeren aan te trekken en, minstens zo belangrijk, te behouden. Met een hip kantoor in hartje Amsterdam hoef je je over die vraag waarschijnlijk geen zorgen te maken. Maar hoe krijg je de millennials, generatie Y of hoe je ze ook wilt noemen, zo ‘gek’ dat ze voor hun werk naar pak ‘m beet Purmerend of Ochten afreizen. Om maar een zijstraat te noemen. Onze ervaring is dat ook hier ICT het verschil kan maken.

Inlevingsvermogen

We zeggen bewust ‘ook’ want meer dan ooit is ons mooie vakgebied mede bepalend voor het succes van veel organisaties. Zo ook op gebied van recruitment wat onlangs maar weer eens bleek tijdens een training die door Spot ICT was georganiseerd. Daar klaagde een eigenaar van een technisch installatiebureau over het grote verloop onder jongeren in zijn bedrijf. Gevraagd naar zijn werkwijze volgde een verhaal over gehannes met papieren werkbonnen, onduidelijkheid over de planning en werkbonnen die in de bus blijven slingeren. We vroegen hem zich in te leven in die jongens en hoe dat er vervolgens aan toe kan gaan in de kroeg met wat vrienden.

Hippe iPhone

Daar horen ze vast wel van een of meer maten dat die met de hipste iPhone of tablet van de zaak rondlopen en veel van hun dagelijkse werkzaamheden daarop geautomatiseerd zijn. Dus digitale werkbonnen, realtime routeplanning, automatische start- en eindtijd werkzaamheden en materiaallijst met afvinkvelden. Daar heb je je antwoord in feite al. Millennials, en zeker de nog jongeren, zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk en die maak je allang niet meer blij met een Parker-pen, als ze al weten wat dat is. Bij andere bedrijven kan bijvoorbeeld het faciliteren van thuiswerken een wapen zijn in de strijd om de jongere. In de huidige economie is de macht nou eenmaal toch weer beetje bij de werkzoekenden terechtgekomen.

Dus doen wij als Spot ICT, zeker bij bepaalde functies, wat meer water bij de wijn in de vorm van het hipste mobieltje en schermen we de 06-nummers voor privédoeleinden keurig af. Door goed naar jongeren te luisteren kun je met relatief betaalbare middelen een eind komen en voelt Purmerend toch een beetje als ‘klein Amsterdam’ en Ochten als een mini-Nijmegen’.